PDO draadlift behandeling

Wat is PDO draadlift?

Een PDO-draadlift is een niet-chirurgische facelift waarbij de gezichtshuid wordt gelift en strakker wordt gemaakt met behulp van polydioxanon (PDO) draden.  Deze draden worden met behulp van naalden verankerd en in verschillende lagen van de huid gestoken, waardoor de slappe huid onmiddellijk wordt opgetild en strakker wordt.

Wat maakt PDO-draadlift anders?

PDO-draden zijn een van de drie soorten hechtingen die vaak worden gebruikt bij draadliftprocedures.  De andere twee soorten zijn gemaakt van polymelkzuur (PLA) en polycaprolacton (PCA). PDO-draden zijn de langste van de drie en worden sinds de jaren tachtig bij operaties gebruikt.  Ze zijn gemaakt van een kleurloos polyester dat na ongeveer 6 maanden in je lichaam wordt afgebroken. De aanwezigheid van deze hechtingen in uw huid zorgt ervoor dat cellen in uw lichaam, de fibroblasten, meer collageen produceren. Collageen is het eiwit dat uw huid structuur en elasticiteit geeft.  Verlies van collageen is een van de belangrijkste oorzaken van een verouderende huid.

PDO-threads kunnen verder worden onderverdeeld in drie categorieën:

• PDO mono-draden. Gladde hechtingen die uw huid helpen verjongen door de productie van collageen te stimuleren.
  • PDO-tandwieldraden.  Deze draden hebben weerhaken die als kleine vishaken in je huid blijven haken, om ondersteuning te bieden en delen van je gezicht op te tillen.
  • PDO-schroefdraden. Deze bestaan ​​uit een of twee met elkaar verweven draden en worden gebruikt om het volume van verzonken delen van uw huid te helpen herstellen.

Hoelang gaat een PDO draadlift mee?

PLA- en PCA-draden zijn nieuwer dan PDO. Ze blijven langer in je lichaam en hebben de neiging om meer collageenproductie te stimuleren. Het duurt ongeveer 12 maanden voordat PLA-draden zijn opgenomen en PCA 12 tot 15 maanden.

Elk type draad is het meest geschikt voor een bepaalde functie.  PDO-draden zijn beter in het herplaatsen en revitaliseren van weefsel, terwijl PLA- en PCA-draden beter zijn in het optillen van verzakte delen van uw huid.

Mogelijke complicaties

PDO-draadliften hebben een veel lager risico op complicaties dan facelift-operaties.  Er is minder risico op littekens, ernstige blauwe plekken of bloedingen wanneer dit wordt uitgevoerd door een getrainde professional.

Kleine complicaties komen voor bij 15 tot 20 procent van de procedures, maar kunnen meestal gemakkelijk worden gecorrigeerd.

Mogelijke complicaties zijn onder meer:

• zichtbare hechtingen (vooral bij mensen met een dunne huid)
  • pijn
  • kleine blauwe plekken
  • infectie
  • afbreken van draden
  • ophoping van bloed (hematoom)
  • ontsteking
  • kuiltjes (sinaasappelschilachtige huidtextuur)
  • haaruitval
  • speekselklierbeschadiging

Welke delen van het gezicht kunnen met een PDO-draadlift worden behandeld?

Met een draadlift kunnen de meeste delen van uw gezicht worden behandeld die tekenen van veroudering vertonen.  De gebieden rond uw wangen, kaak, nek en ogen behoren tot de meest behandelde gebieden.

Omdat de resultaten van draadliften niet zo ingrijpend zijn als de resultaten van faceliftoperaties, worden draadliften vaak gebruikt in combinatie met andere antiverouderingsprocedures zoals ultherapie of dermalfillers.

De procedure

U wordt (indien het geval is) geadviseerd om het gebruik van alcohol en tabak ten minste vijf dagen vóór uw ingreep te vermijden, samen met al het andere dat het risico op bloedingen of blauwe plekken kan vergroten, zoals:

• Advil en ibuprofen
  • aspirine
  • Omega-3 vetzuren
  • groene thee of groene thee-extracten

Op de dag van uw procedure zal uw arts u de mogelijke complicaties bespreken en u advies geven over uw herstel.

De procedure zal er als volgt uitzien:

• Terwijl u in de behandelstoel zit, zal de arts uw gezicht desinfecteren met alcohol.  Ze brengt een plaatselijke verdoving aan met een naald onder uw huid.
  • Een kleine incisie wordt gemaakt
  • De arts zal de draad op zijn plaats verankeren en de canule eruit trekken.
  • Ze eindigt door de draad af te snijden en zorgt ervoor te dat deze goed op zijn plaats zit.

Na de procedure kunt u veilig naar huis.

Herstel en nazorg

Het herstel na een PDO-draadlift is minimaal.  Het kan zijn dat u de eerste 24 tot 48 uur enige zwelling en blauwe plekken krijgt, maar u kunt de meeste van uw dagelijkse routines meteen weer hervatten.

U moet de week na de ingreep zoveel mogelijk vermijden om over uw gezicht te wrijven om zo te voorkomen dat de draad per ongeluk losraakt.  Ook wordt geadviseerd om de eerste paar weken uw lippen niet te tuiten, niet te roken en met een rietje te drinken. Andere activiteiten die u misschien gedurende 1 tot 2 weken wilt vermijden, zijn onder meer op uw zij slapen, intensief sporten en sauna’s bezoeken. Als u plat op uw rug ligt, voorkomt u dat u midden in de nacht per ongeluk op uw gezicht rolt.